Ο δρόμος Χρυσοβίτσα-Βαλόστρατο Μια πονεμένη ιστορία που κρατάει χρόνια.



Ο δρόμος Χρυσοβίτσα-Βαλόστρατο φθάνει τα 12 χιλιόμετρα περίπου κι είναι εδώ και πολλά χρόνια ακατάλληλος. 

Σ’ όλη του την έκταση έχει λακκούβες αλλά ιδιαίτερα σε τρία σημεία έχει πολλές και πολύ μεγάλες λακκούβες που κάνουν πολύ πιθανή την πρόκληση ατυχημάτων. 

Ένας ασφαλτοτάπητας είχε πέσει πριν πολλά χρόνια κι έκτοτε αφέθηκε στην τύχη του.

Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι σημαντικός και παρουσιάσει μεγάλη κίνηση οχημάτων. 

Παλιότερα λειτουργούσε συγκοινωνιακή γραμμή, που συνέδεε το Πάνω Ξηρόμερο με το Μεσολόγγι. 

Απ’ αυτόν περνούν όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται από το κεντρικό Ξηρόμερο προς το Αιτωλικό και το Μεσολόγγι καθώς και προς το Πλατυγυάλι. 

Ακόμη τον διασχίζουν καθημερινά δεκάδες κτηνοτρόφοι και αγρότες που έχουν μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες και καλλιέργειες στον κάμπο της Χρυσοβίτσας και στο Λεσίνι.

Οι λακκούβες αυτές στο προηγούμενο διάστημα ταλαιπώρησαν σημαντικά τους κατοίκους της περιοχή, αφού ήταν γι’ αυτούς ένας πραγματικό “Γολγοθάς” η μετάβασή τους στα χωράφια τους και στις καλλιέργειες τους. 

Επίσης διερχόμενοι ανυποψίαστοι οδηγοί έπαθαν μεγάλες ζημιές στα οχήματά τους.

Μέχρι σήμερα οι λακκούβες καλύπτονταν “πρόχειρα” με τσιμέντο αλλά με την πρώτη βροχή άνοιγαν πάλι κι ο δρόμος γινόταν ξανά αδιάβατος και επικίνδυνος.

Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή προσπάθησε να τον χαρακτηρίσει ως Επαρχιακό, αλλά συνάντησε την άρνηση της Περιφέρειας. 

Ο Σύλλογος μας στα 48 χρόνια λειτουργίας του αρθρογραφεί συνεχώς για το θέμα, στέλνει υπομνήματα και έκανε παραστάσεις και διαμαρτυρίες στις αρχές κι έχει στο ενεργητικό του την πρωτοβουλία της εκπόνησης της μελέτης.

Έχουμε πληροφορίες ότι η τριτοκοσμική εικόνα αυτή, που δεν τιμά καθόλου το χωριό και το Δήμο Ξηρομέρου, θα εκλείψει επιτέλους.

Κι αυτό γιατί μετά από πολύ καιρό εκπονήθηκε μελέτη από το Δήμο Ξηρομέρου για την επισκευή του δρόμου και το έργο εντάχθηκε σ’ ένα πρόγραμμα εκτέλεσης έργων με την ονομασία “Αγροτική Οδοποϊία Αστακού” που περιλαμβάνει τόσο το δρόμο Χρυσοβίτσα-Βαλόστρατο με προϋπολογισμό 999.409,78€ όσο και το δρόμο Πηγάδια-Πρόδρομος-Αγράμπελα, προϋπολογισμού 489.800,00€. Πριν λίγες μέρες, μάλιστα, υπογράφτηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου και απομένει η εκτέλεσή του, δηλαδή η ασφαλτόστρωση και τα τεχνικά έργα.

Στα υπ’ αριθμ. 236 και 238 φύλλα της εφημερίδας μας “Χρυσοβιτσάνικα Νέα” χαρακτηρίσαμε, ως θετική εξέλιξη, την υλοποίηση του έργου γιατί το συγκεκριμένο οδικό έργο είναι πολύ σημαντικό για την ενδοχώρα του Δήμου και γιατί αφορά την βελτίωση της ποιότητας μετακίνησης πολλών δημοτικών. Μάλιστα ευχαριστήσαμε δημόσια όλους όσους συνέβαλαν στο να εκπονηθεί η μελέτη και να ενταχθεί το έργο σ’ ένα πρόγραμμα.

Παρακολουθούμε τελευταία συνεχή δημοσιεύματα γύρω από το έργο που προσπαθούν να το αποδώσουν αποκλειστικά στον Δήμαρχο Ξηρομέρου και τον τ. Πρόεδρο της Κοινότητας Χρυσοβίτσας και νυν Αντιδήμαρχο Καθαριότητας Γιάννη Χρόνη.

Όμως έτσι παραποιείεται η αλήθεια και διαστρέφεται η πραγματικότητα γιατί η προσπάθεια για το έργο είναι πράγματι συλλογική. 

Συνέβαλαν όντως πάρα πολλοί στο να γίνει όπως ο τ. Υπουργός Σπήλιος Λιβανός (που πολλές φορές δεν αναφέρονταν), ο Γενικός Γραμματέας του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Δημ. Παπαγιαννίδης, ο Περιφερειάρχης Ν. Φαρμάκης, ο Δήμαρχος Ξηρομέρου Ιω. Τριανταφυλλάκης, ο τ. Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Χρυσοβίτσας Γιάννης Χρόνης, ο τοπογράφος – μηχανικός Δημήτριος Β. Κίσσας, ο Σύνδεσμος Χρυσοβιτσάνων Ξηρομέρου “Τα Κόροντα” κ.α.

Παρ’ όλα αυτά στα δημοσιεύματα του Δήμου Ξηρομέρου και του τ. Προέδρου της Κοινότητας Χρυσοβίτσας δεν αναφερόταν καθόλου η τεράστια συμβολή του Συλλόγου μας και του μέλους του Δημητρίου Κίσσα. 

Στις απαντήσεις μας καταδικάσαμε την παράλειψη με την επισήμανση ότι ελπίζουμε οι παραλείψεις/αναφορές των ονομάτων να μην έγιναν σκόπιμα, αλλά να πρόκειται για απλό λάθος.

Εδώ πρέπει να θυμίσουμε πόσο καθοριστική ήταν η προσφορά του Συλλόγου μας για να ξεκινήσει το έργο. 

Συγκεκριμένα ο Σύλλογος απευθύνθηκε στον Δήμο κι ο νυν Δήμαρχος τόνισε ότι το υψηλό κόστος της μελέτης, ήταν “απαγορευτικό” για το ξεκίνημα. 

Έτσι ο Σύλλογός μας απευθύνθηκε στο μέλος του Δημήτριο Β. Κίσσα, τοπογράφο-μηχανικό και τον παρακάλεσε να συντάξει μια μελέτη με εντελώς συμβολική αμοιβή. 

Την πιο πάνω μελέτη ο Σύλλογός μας την παρέδωσε στη συνέχεια στο Δήμαρχο Ξηρομέρου κι εκείνος ξεκίνησε τις εργασίες ένταξης του έργου.

Αν λοιπόν, σύμφωνα με τα παραπάνω, δεν υπήρχε αυτή η πρωτοβουλία του Συλλόγου, πολύ πιθανόν να μην είχαμε σήμερα αυτές τις εξελίξεις.

Επομένως, δεν πρέπει να παραποιείται η πραγματικότητα παρουσιάζεται η “μισή αλήθεια”. 

Ούτε επιτρέπονται οι θριαμβολογίες και οι πανηγυρισμοί μετά από τόση πολύχρονη ταλαιπωρία και ζημιές. 

Οι ευθύνες για την καθυστέρηση είναι δεδομένες, αφού το έργο έγινε “αναίμακτα”, χωρίς ουσιαστική πίεση και διεκδίκηση κι αποτελεί ένα οφειλόμενο έργο από την πλευρά της Πολιτείας για το “ξεχασμένο” Ξηρόμερο.

Υπάρχουν όμως κι άλλες δύο πτυχές του έργου που πρέπει να προσεχθούν.

 Η μια είναι η καλή κατασκευή του έργου και στα τεχνικά έργα να γίνει πρόβλεψη ρύσης του νερού ώστε να μην έχουμε το ίδιο πρόβλημα με το δρόμο Χρυσοβίτσα-Τσαπουρνιά. Επίσης, όπως προαναφέρθηκε, πρέπει να ξαναγίνει μια προσπάθεια από την παρούσα Δημοτική Αρχή για να χαρακτηρισθεί ο δρόμος, ως επαρχιακός, για να μπορεί να συντηρείται στο μέλλον.

Τέλος πρέπει να τονιστεί κι ένα πρόβλημα για το οποίο η Περιφέρεια έχει ενημερωθεί πάνω από 20 χρόνια και ακόμα καθυστερεί την εκτέλεσή του.

Συγκεκριμένα λίγο έξω απ’ το χωριό Χρυσοβίτσα στη θέση “Γύρα” και σε απόσταση 50 μ. Πριν το πηγάδι “Πανώριο”, η μάντρα στην οποία στηρίζεται ο δρόμος έχει υποχωρήσει και στο οδόστρωμα έχουν δημιουργηθεί, εξ’ αυτού του λόγου, χαρακιές-ανοίγματα, με μεγάλο κίνδυνο να καταρρεύσει η μάνδρα και να καταστραφεί ο δρόμος. Στο σημείο αυτό πρέπει πριν είναι αργά να γίνουν ενέργειες για να κατασκευασθεί τοιχίο αντιστήριξης.

Αλέξανδρος Σάββας

Σχόλια